Konkurs na dyrektorkę/dyrektora GSW Bunkier Sztuki – Kraków 2014, wskazania OFSW
Menu
Konkurs na dyrektorkę/dyrektora GSW Bunkier Sztuki – Kraków 2014, wskazania OFSW
„Pola ocen / kryteria”
I.
Dyrektorka/Dyrektor – powinien być ekspertką/ekspertem w dziedzinie sztuki, a
nie tylko administracji i zarządzania.
II.
Oryginalność i nowatorstwo koncepcji programowej dotyczącej programu
artystycznego.
III. Rola
artystów jako podstawowego podmiotu współpracy, także promocja i wsparcie ich
twórczości.
IV.
Współpraca z Artystą – Artysta jest podmiotem, a nie przedmiotem;
Oczekujemy
podmiotowej roli artysty od momentu tworzenia koncepcji wystawy do ostatecznej
prezentacji, również przy autoryzacji tekstów i ilustracji, przy
przygotowywaniu wystaw i publikacji, katalogów
V.
Wynagrodzenia dla artystów;
Kierując się
podstawowymi prawami każdego człowieka, w tym artysty, oczekujemy, że twórcy
będą otrzymywać godne wynagrodzenia, które należą im się z tytułu wykorzystania
ich prac/pomysłów na różnych polach eksploatacji: (wystawy, publikacje,
internet, itd.).
VI.
Współpraca z Obywatelskim Forum Sztuki Współczesnej;
W Radzie Programowej GSW Bunkier Sztuki powinni
zasiadać przedstawiciel / przedstawicielka artystów.
Ponadto
I. Oczekujemy faktycznego
przestrzegania praw autorskich i prawa do wynagrodzenia za pracę w przypadku
każdego działania (wystawy, publikacje, twórczość internetowa, lub publikacje w
sieci, itd.);
II. Oczekujemy wiarygodności w realizacji obietnic, składanych artystom przez instytucje; np. takich jak:
produkcja prac, wydanie publikacji towarzyszącej, itd.);
III. Oczekujemy, że instytucje
nie będą działać na szkodę artystów np. wykorzystując przewagę, jaka ma
instytucja w stosunku do indywidualnego twórcy przy podpisywaniu umów, etc.;
IV. Oczekujemy gwarancji
ochrony prawnej i instytucjonalnego wsparcia ze strony instytucji pokazującej
daną pracę, w przypadku konfliktu wokół niej;
V. Oczekujemy gwarancji, że
dzieło produkowane przez twórcę z inicjatywy i na koszt galerii zamawiającej,
pozostaje własnością twórcy; formę zadośćuczynienia galerii / instytucji strony
powinny uzgodnić w osobnej umowie;
VI. Oczekujemy, że
współpraca z zespołem kuratorskim będzie odbywać się z zastosowaniem metod
wspólnego z artystami programowania zadań i rozpoznawania pól zainteresowania
twórców.
VII.
Kolekcja.
Oczekujemy
utrzymanie i rozwój istniejącej w BS kolekcji dzieł sztuki współczesnej;
rozumiemy takie działanie, jako wsparcie i twórców i zasobów kultury narodowej;
Oczekujemy, że
polityka zakupów będzie bardziej całościowa:
– prace będą
pochodziły z różnych okresów pracy danego twórcy/twórczyni;
– kupujący
będzie dążył do pozyskania całości dzieła/pracy/projektu, i nie będzie się
kierował rynkowymi modami, ale ideowym znaczeniem prac.
Podstawowe
cechy przyszłego dyrektora, to:
I. Oczekujemy, że nie
będzie prowadził instytucji, w której większość prac jest zlecana zewnętrznym
podmiotom na zasadach outsourcingu;
II. Oczekujemy, że będzie
starał się podnieść płace pracowników i tworzyć dobre relacje z twórcami – za
każdym razem, gdy dochodzi między nimi do współpracy;
III. Oczekujemy, że dyrektor
będzie miał umiejętność zarządzania zespołem – budowania w nim rozumiejących, a
nie dominujących relacji i kontaktów na wszelkich polach: wspólnej pracy i
czasu wolnego;
IV. Oczekujemy, że dyrektor
będzie miał umiejętność delegowania obowiązków i nieprzemocowego zarządzania i
rozwiązywania konfliktów;
V. Oczekujemy, że dyrektor
będzie się orientował w możliwości skupiania wokół jego/jej instytucji kultury
środowisk eksperckich i artystycznych.
OFSW